July 08, 2014

Puding karamel tanpa telur


Hari ni nak kongsi resepi puding karamel tanpa telur yang mudah dan tak perlu dikukus. Bagi saya puding karamel tanpa telur ni lebih sedap dari puding karamel yang menggunakan telur, tapi itu atas citarasa masing-masing la kan.


Puding ni saya buat untuk juadah berbuka pada puasa yang ke 6, biasanya kalau buat kuih muih untuk berbuka saya hanya akan buat 1 jenis je, sebabnya saya sorang je yang tukang ngabisnye, suami saya kalau dah bertambah 2,3 pinggan nasi mana nak pandang kuih lagi. 


BAHAN A ( gula hangus ) :

2 sudu besar gula pasir

BAHAN B ( puding ) :

1 peket serbuk agar-agar
1 liter air
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair
3 sudu besar tepung kastard
1 sk esen vanilla

CARA-CARANYA :

1. Buat gula hangus dulu, dan masukkan ke dalam loyang.

2. Satukan bahan B dan masak di atas dapur dengan api sederhana. Adunan kena kacau kerana takut tepung kastard akan berketul@bergentel.
3. Apabial adunan mendidih dan pekat, tutup api dan tapis kedalam loyang yang mengandungi gula hangus tadi. 

4. Biarkan sejuk dahulu baru masukkan ke dalam peti ais. 



No comments:

Post a Comment

Pulut Pagi Kacang Merah

First time buat pulut pagi ni, teringin punya pasal kalah orang mengidam hihi.. Yela kan rasa cam dah lama sangat tak makan.. Sungguh...