February 04, 2014

Ikan Lundu Masak Tempoyak


Biasa yang selalu kita dengar Patin Masak Tempoyak tapi kali ni lain pula kan.. Kenal tak ikan lundu? Saya dulu tak kenal juga dengan ikan ni. Bila duduk dekat Sarawak ni baru kenal dengan ikan lundu ni, maklumlah husband saya memang suka makan ikan ni, kalau di buat kari, masak kunyit atau di bakar memang sedap. Dalam keluarga mertua saya ada pantang, tak boleh makan ikan patin dan ikan keli. Kalau dulu ikan patin masak tempoyak memang saya punya favorite lah.. Sejak kawin dengan husband dah tak makan lagi dah. Disebabkan tak boleh lagi makan patin masak tempoyak, jadi saya dengan sesuka hati saya mengolah resepi ikan lundu masak kunyit menjadi ikan lundu masak tempoyak.



BAHAN-BAHAN:
2 ekor ikan lundu sederhana besar - dipotong 2
2 sudu besar tempoyak*(nak letak lebih pun boleh)
2 tangkai cili padi*
1 tangkai cili merah*
2 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 sudu kecil serbuk kunyit*(kalau guna kunyit hidup lagi bagus)
Air secukupnya
1 keping asam
(*) - dikisar bersama
p/s: Daun kesum boleh ditambahkan sekali. Daun kesum tak ada jadi saya tak letak.

CARA MEMASAK:
1. Panaskan periuk dan masukkan bahan kisar dan asam. Masak hingga mendidih.
2. Masukkan ikan dan tambah sedikit air.
3. Kemudian perasakan gula dan garam secukup rasa.



No comments:

Post a Comment

Pulut Pagi Kacang Merah

First time buat pulut pagi ni, teringin punya pasal kalah orang mengidam hihi.. Yela kan rasa cam dah lama sangat tak makan.. Sungguh...