April 17, 2014

Puding Karamel Kukus


Kerja saya hari-hari sama je rutinnya, cuci baju, jemur baju, kemas rumah, mop lantai dan relax jap lepas tu masuk dapur masak untuk makan tengahari. Dah habis masak sementara tunggu husband balik makan, buka FB, update blog dan tengok tv. Kalau Ain ada kat rumah ada je teman berbual, bertengkar dan bergurau, tapi Ain sekarang dah sekolah. Cuma 'mek tot' jela teman saya kat rumah, 'mek tot' tu kucing Ain. Ada ramai yang duk tanya bila nak tambah lagi, memang la teringin sangat nak tambah bilangan ahli keluarga tapi rezeki tu kan kat tangan Allah swt. Mungkin saya rasa saya dah bersedia tapi Allah lebih tahu, sampai waktu kalau Allah nak bagi, pasti ada la. 

Bila dah boring sesangat, saya akan belek buku resepi & cari resepi yang mudah-mudah lepas tu masuk dapur chek bahan-bahan pula. Bila semua dah cukup boleh start.. PUDING KARAMEL KUKUS. Tapi puding saya ni tak berapa cantik, ada lubang2 sikit maybe terlebih kukus, sebab masa tengah kukus tu, saya tengah layan cerita korea hehe..


BAHAN-BAHAN KARAMEL:

5 sudu besar gula
3 sudu besar air

CARA-CARA:

1. Gula + air, masak hingga hancur dan menjadi perang. Macam kat dalam gambar di bawah.


2. Bila siap, tuang dalam loyang.

BAHAN-BAHAN PUDING:

5 biji telur
1/2 tin susu pekat (xde susu cair,2 yg gune susu pekat)
150 ml air
2 sudu besar gula
1 1/2 sudu kecil esen vanilla

1. Satukan semua bahan.


2. Kacau perlahan-lahan jangan sampai berbuih. Sebatikan semua bahan.

3. Bila dah sebati tapis kedalam loyang yang sudah dituang karamel tadi.
4. Kemudian boleh la kukus dalm 30-40 minit @ sampai masak. Tapi jangan lupa panaskan dulu kukusan.



No comments:

Post a Comment

Pulut Pagi Kacang Merah

First time buat pulut pagi ni, teringin punya pasal kalah orang mengidam hihi.. Yela kan rasa cam dah lama sangat tak makan.. Sungguh...